
 

IN THE COURT OF CHANCERY OF THE STATE OF DELAWARE 
 
 
ROBERT SCHWARZ, derivatively : 
on behalf of FOX CORPORATION, : 
 : 

Plaintiff, : 
 : 

v. : C.A. No. ________________ 
 : 
K. RUPERT MURDOCH, LACHLAN K. : 
MURDOCH, CHASE CAREY, ROLAND A. : 
HERNANDEZ and JACQUES NASSER, : 
 : 

Defendants, : 
 : 

and : 
 : 
FOX CORPORATION, : 
 : 

Nominal Defendant. : 
 
 

VERIFIED DERIVATIVE COMPLAINT 

Plaintiff Robert Schwarz (“Plaintiff”), by and through his counsel, brings this 

derivative action on behalf of Fox Corporation (“FOX” or the “Company”).  The 

action asserts claims for breaches of fiduciary duty against certain members of the 

Company’s Board of Directors (the “Board”) and senior officers, seeking to remedy 

Defendants’ misconduct alleged herein.  

Plaintiff makes these allegations upon personal knowledge as to himself and, 

as to all other matters, upon information and belief derived from the investigation of 

counsel, which included, without limitation: (i) examination of publicly available 

EFiled:  Apr 11 2023 12:49PM EDT 
Transaction ID 69784277
Case No. 2023-0418-



2 

information, including the Company’s filings with the SEC and press releases and 

media reports; and (ii) sworn testimony, evidentiary documents, and other 

information disclosed in connection with pending litigations against FOX, including 

court filings in US Dominion, Inc. v. Fox News Network, LLC, Case No. N21C-03-

257 EMD, (Del. Super.) (the “Dominion Lawsuit”) and Smartmatic USA Corp. v. 

Fox Corp., Index No. 151136/2021 (N.Y. Sup., N.Y. County) (the “Smartmatic 

Lawsuit”). 

NATURE OF THE ACTION 

1. This derivative action arises from fiduciary breaches where the board 

of directors of overseeing a 24-hour news channel knowingly allowed the news 

channel to broadcast, promote, and perpetuate a false election fraud story in 

connection with the 2020 U.S. Presidential election in order to maintain the 

network’s ratings and viewers, who were known to be supporters of Donald Trump. 

2. Through its wholly owned subsidiary, Fox News Network, LLC (“Fox 

News”), FOX knowingly allowed Fox News employees, TV personalities, and 

invited guests to publicly air false claims of election fraud, which included false 

statements that two voting machine companies, Dominion Voting Systems, Inc. 

(“Dominion”) and Smartmatic USA Corp (“Smartmatic”), manipulated the vote 

count and rigged the 2020 Presidential election in favor of Joe Biden. 



3 

3. Even at the cost of misleading viewers, FOX executives and the Board 

knew Fox News anchors made false statements to the public.  FOX knew that its 

viewers expected FOX to show support for President Trump, so to satisfy its 

viewers, certain Fox News anchors blamed Dominion and Smartmatic for President 

Trump’s loss by claiming that the election was rigged.  

4. FOX allowed the false claims to air because it was fearful of losing 

viewers if it reported the truth about the election – that President Trump lost.  Indeed, 

the conspiracy-style stories of a stolen election were ramped up after Fox News 

suffered viewer backlash by being the first major TV-news network to call the vote 

in Arizona in favor of Joe Biden to secure his Electoral college victory, which upset 

a portion of the conservative viewer base, and was attributed to falling ratings and 

viewers switching to a competing conservative-leaning network, Newsmax.1 

5. Court filings in the Dominion Lawsuit reveal that FOX executives and 

hosts knew that Trump’s election fraud claims were “really crazy stuff,” as Rupert 

Murdoch, the head of the FOX media empire, put it, yet pushed them on air anyway.2  

 
1  See Peter Baker, Inside the Panic at Fox News After the 2020 Election, NY TIMES 
(Mar. 4, 2023), available at https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-
fox-news-2020-
election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-
news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_r
ecirc.  
2 Id. 

https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-fox-news-2020-election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_recirc
https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-fox-news-2020-election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_recirc
https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-fox-news-2020-election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_recirc
https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-fox-news-2020-election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_recirc
https://www.nytimes.com/2023/03/04/us/politics/panic-fox-news-2020-election.html?action=click&pgtype=Article&state=default&module=styln-fox-news&variant=show&region=MAIN_CONTENT_1&block=storyline_top_links_recirc


4 

FOX knew – from the Board on down – that Fox News was reporting false and 

dangerous misinformation about the 2020 Presidential election, but FOX was more 

concerned about short-term ratings and market share than the long-term damages of 

its failure to tell the truth. 

6. The Board’s decision to chase viewers by promoting the false stolen 

election claims has exposed the Company to public ridicule and negatively impacted 

the credibility of Fox News as a media organization that is supposed to accurately 

report newsworthy events.  The Company is now the subject of two defamation 

cases, with combined damages claimed to exceed $4 billion.  

7. Moreover, as acknowledged by certain members of Congress, FOX’s 

spreading of election fraud conspiracy theories is directly linked to the January 6, 

2021 violent attack on the United States Capitol by Trump supporters, which 

resulted in serious injuries and even death among Capitol police and $1.5 million in 

damages to the Capitol building and grounds.3   

 
3  See letter from Bill Pascrell, Jr. to Speaker of the House Kevin McCarthy, dated 
Mar. 7, 2023, available at https://www.insidernj.com/press-release/pascrell-calls-
on-mccarthy-to-stop-requiring-that-publicly-displayed-televisions-broadcast-
discredited-fox-news-to-capitol-visitors/; and Senator Murray Calls Out Tucker 
Carlson and Fox News for Spreading Lies About 2020 Election and January 6th 
Insurrection (Mar. 16, 2023), available at https://www.murray.senate.gov/senator-
murray-calls-out-tucker-carlson-and-fox-news-for-spreading-lies-about-2020-
election-and-january-6th-insurrection/; see also One Year Since the Jan. 6 Attack on 
the Capitol, U.S. DEPT. OF JUSTICE, available at https://www.justice.gov/usao-
dc/one-year-jan-6-attack-capitol.  

https://www.insidernj.com/press-release/pascrell-calls-on-mccarthy-to-stop-requiring-that-publicly-displayed-televisions-broadcast-discredited-fox-news-to-capitol-visitors/
https://www.insidernj.com/press-release/pascrell-calls-on-mccarthy-to-stop-requiring-that-publicly-displayed-televisions-broadcast-discredited-fox-news-to-capitol-visitors/
https://www.insidernj.com/press-release/pascrell-calls-on-mccarthy-to-stop-requiring-that-publicly-displayed-televisions-broadcast-discredited-fox-news-to-capitol-visitors/
https://www.murray.senate.gov/senator-murray-calls-out-tucker-carlson-and-fox-news-for-spreading-lies-about-2020-election-and-january-6th-insurrection/
https://www.murray.senate.gov/senator-murray-calls-out-tucker-carlson-and-fox-news-for-spreading-lies-about-2020-election-and-january-6th-insurrection/
https://www.murray.senate.gov/senator-murray-calls-out-tucker-carlson-and-fox-news-for-spreading-lies-about-2020-election-and-january-6th-insurrection/
https://www.justice.gov/usao-dc/one-year-jan-6-attack-capitol
https://www.justice.gov/usao-dc/one-year-jan-6-attack-capitol


5 

8. The Board’s failures caused and/or allowed the Company to sell a 

fictitious story of election fraud for the sole purpose of serving its own business 

purposes, in disregard for the truth, the Board’s fiduciary obligations and the 

Company’s best interests.   

9. The members of the Board breached their fiduciary duties by: (i) failing 

to implement and enforce a system of effective internal controls and procedures; 

(ii) consciously ignoring numerous red flags from reputable sources that Fox News’ 

election fraud reporting was entirely false; (iii) failing to exercise their oversight 

duties to ensure the Company complied with its internal policies and standards to 

(a) avoid risk to FOX’s reputation and integrity, and (b) uphold FOX’s foremost 

principles of accuracy of information, clarity of opinion and quality of its content; 

and (iv) consciously disregarding and failing to ensure that FOX’s and Fox News’ 

public statements were proper and accurate. 

10. This suit seeks to remedy Defendants’ breaches of their fiduciary duty 

that has caused, and will cause, substantial injury to the Company.  

JURISDICTION 

11. This Court has jurisdiction over this action pursuant to 10 Del. C. § 341 

and over FOX pursuant to 10 Del. C. § 3111.  

12. As directors and officers of a Delaware corporation, the Defendants 

have consented to the jurisdiction of this Court pursuant to 10 Del. C. § 3114. 



6 

13. In addition, Article XI of FOX’s Amended Bylaws, dated February 13, 

2023, includes a forum selection clause that states in relevant part:  

Unless the Corporation consents in writing to the selection 
of or otherwise elects an alternative forum, the Court of 
Chancery of the State of Delaware shall, to the fullest 
extent permitted by law, be the sole and exclusive forum 
for (i) any derivative action or proceeding brought on 
behalf of the Corporation, (ii) any action asserting a claim 
of breach of a fiduciary duty owed by any current or 
former director, officer or other employee of the 
Corporation to the Corporation or the Corporation’s 
stockholders, (iii) any action arising pursuant to any 
provision of the DGCL or as to which the DGCL confers 
jurisdiction on the Court of Chancery of the State of 
Delaware, or (iv) any action asserting a claim governed by 
the internal affairs doctrine.4 

THE PARTIES 

14. Plaintiff is a current stockholder of FOX and has continuously been a 

stockholder of the Company at all times relevant herein. 

15. Nominal defendant FOX is a Delaware corporation headquartered in 

New York City.  FOX is a news, sports, and entertainment company that produces 

and distributes content through brands such as FOX News Network, LLC (“Fox 

News”), Fox Sports, Fox Network, and Fox Television Stations.  FOX became a 

standalone publicly traded company on March 19, 2019, when it was spun off from 

 
4  FOX Corporation Amended and Restated Bylaws, filed with the SEC on Feb. 13, 
2023, available at 
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312523036119/d429047
dex31.htm.    

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312523036119/d429047dex31.htm
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312523036119/d429047dex31.htm


7 

Twenty-First Century Fox, Inc. (“21CF”) in connection with a transaction in which 

The Walt Disney Corporation acquired all the assets of 21CF, other than domestic 

media assets in live news, sports and entertainment programming.  Fox News is a 

wholly owned subsidiary of FOX and was also formed and is organized under the 

laws of Delaware and has its principal place of business in New York.  According 

to the Company’s public most recent annual report, for over 20 consecutive years, 

FOX News has been the top-rated national cable news channel in both week-day 

primetime and total day viewing, according to The Nielsen Company.5  FOX News 

also finished calendar year 2021 as the number one cable network in week-day 

primetime and total day viewing among total viewers for the sixth consecutive year.6  

The Company’s Class A and Class B common stock are traded on the NASDAQ 

under the symbols “FOX A” and “FOX,” respectively.  Holders of Class B Common 

Stock are entitled to one vote per share on all matters on which stockholders have 

the right to vote, including director elections.  Holders of Class A Common Stock 

are entitled to vote only in the limited circumstances set forth in the Company’s 

Amended and Restated Certificate of Incorporation.7 

 
5  FOX Annual Report on Form 10-K, filed with the SEC on Aug. 12, 2022, at 5, 
available at  
https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1754301/000162828022022584/
fox-20220630.htm (“2022 Annual Report”). 
6 Id. 
7 Id. at 85. 

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1754301/000162828022022584/fox-20220630.htm
https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1754301/000162828022022584/fox-20220630.htm


8 

16. Defendant K. Rupert Murdoch (“Rupert”)8 has led FOX, its 

predecessor entities and affiliates for 70 years as part of his global media empire.9  

Rupert evolved the Company from a single family-owned Australian newspaper he 

took over in 1953 to the global public media and entertainment company that it is 

today.10  Since January 2019, Rupert has been Chair of FOX – the highest-ranking 

executive position at FOX – as well as member of the Board.  Rupert serves as 

Executive Chair of Fox News, which operates Fox News Media, including Fox News 

and Fox Business.  Prior to January 2019, Rupert served as Executive Chairman of 

21CF, the Company’s former parent company from 2015 to March 2019, its CEO 

from 1979 to 2015 and its Chairman from 1991 to 2015.  FOX’s most recent Proxy 

Statement describes Rupert as “the driving force behind the evolution of the 

Company” that created the global public media and entertainment company that was 

21CF, which he most recently transformed into the focused news, sports and 

entertainment company that is FOX today.11  Rupert has also served as the Executive 

 
8  The first names of the members of the Murdoch family are used herein for ease of 
identification.  No disrespect is intended. 
9  FOX Annual Proxy Statement, filed with the SEC on Sept. 19, 2022, at 28, 
available at 
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312522247085/d376635
ddef14a.htm (“2022 Proxy Statement”). 
10 Id. 
11 Id. at 6.  

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312522247085/d376635ddef14a.htm
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312522247085/d376635ddef14a.htm


9 

Chairman of News Corporation (“News Corp.”) since 2012, which is a mass media 

and publishing company that owns, among other things, The New York Post, Dow 

Jones & Company (publisher of The Wall Street Journal), and News UK (publisher 

of The Sun and The Times).  Rupert, along with the Murdoch Family Trust, 

beneficially owns or may be deemed to beneficially own 42.7% of FOX Class B 

common stock.12  

17. Defendant Lachlan K. Murdoch (“Lachlan”) is Rupert’s son, a director 

of FOX, and also Executive Chair of the Board since January 2019 and CEO of the 

Company since October 2018.  Lachlan served as Executive Chairman of 21CF from 

2015 to March 2019, its Co-Chairman from 2014 to 2015 and a director since 1996.  

Lachlan leads the Board in developing corporate strategies, directing the corporate 

agenda and overseeing the Company’s operations.  Lachlan also serves as the Co-

Chairman of News Corp. 

18. Defendant Chase Carey (“Carey”) has been a director of the Company 

since March 2019 and serves as a member of the Compensation Committee.  Prior 

to his current role at FOX, Carey worked for Rupert for over 30 years, serving in 

numerous director and executive roles at 21CF, including as Vice Chairman of the 

21CF Board from July 2016 to March 2019, Executive Vice Chairman from July 

 
12 See 2022 Annual Report at 32. 



10 

2015 through June 2016, President and COO and Deputy Chairman from 2009 

through June 2015, Co-COO from 1996 to 2002, a consultant from 2016 to 2018 and 

a director from 1996 to 2007.  FOX’s SEC filing in 2020 (covering the time of the 

misconduct alleged herein) acknowledged that Carey was not an independent 

director at the time.13  

19. Defendant Roland A. Hernandez (“Hernandez”) has been a director of 

the Company since March 2019 and serves as Chair of the Audit Committee and as 

a member of the Nominating and Corporate Governance Committee. 

20. Defendant Jacques Nasser (“Nasser”) has been a director of the 

Company since January 2019, having served as a director of 21CF from 2013 to 

March 2019.  Mr. Nasser is the Lead Independent Director and serves as Chair of 

the Compensation Committee and a member of the Audit Committee.  

21. Defendants Rupert, Lachlan, Carey, Hernandez, and Nasser are 

collectively referred to herein as “Defendants.”   

RELEVANT NON-PARTIES 

22. William A. Burck (“Burck”) has been a director of the Company since 

June 2021 and serves as a member of the Nominating and Corporate Governance 

Committee.  

 
13 Carey was not listed as an independent director in FOX’s 2019, 2020, and 2021 
Proxy Statements.  Carey was listed an independent as of FOX’s 2022 Proxy 
Statement. 



11 

23. Anne Dias (“Dias”) has been a director of the Company since March 

2019 and serves as a member of the Audit, Compensation and Nominating and 

Corporate Governance Committees.  

24. Paul D. Ryan (“Ryan”) has been a director of the Company since March 

2019 and serves as Chair of the Nominating and Corporate Governance Committee 

and a member of the Compensation Committee.  Ryan was the 54th Speaker of the 

U.S. House of Representatives from 2015 to 2019, and he served as a Republican 

congressman representing Wisconsin’s 1st congressional district from 1999 to 2019. 

FACTUAL ALLEGATIONS 

A. FOX Knowingly Reported False Information that the 2020 
Presidential Election Had Been Rigged in Favor of Biden to 
Maintain and Win Back Viewers 

25. In the 2020 Presidential election, Democrat Joe Biden defeated 

incumbent president Trump, to become the 46th U.S. president.  Biden garnered 

more than 81 million votes to win the popular vote by more than seven million 

ballots and to win in the Electoral College by a count of 306 to 232.  

26. Refusing to acknowledge Biden’s victory, Trump claimed without 

evidence that the election had been stolen from him through voter fraud, and Fox 

News served as a willing platform for Trump’s crusade.  While Fox News, a 

conservative media conglomerate, had always been favored by President Trump and 

his followers, prior to and during the election, Fox News was now losing ground as 



12 

the news outlet of choice for Trump followers because, shortly before midnight on 

election day, Fox News projected that President Trump had lost Arizona and was the 

first news outlet to call the state of Arizona for Biden, thus clinching Biden’s 

electoral college victory.14 

27. President Trump, enraged that Fox News (correctly) called Arizona for 

Biden, viciously attacked Fox News by, among other things, posting numerous 

criticisms on Twitter and calling for Trump followers to boycott Fox News and 

switch to other rival conservative news outlets, such as Newsmax and One America 

News Network.15  Trump supporters did just that, and Fox News swiftly lost a 

significant portion of its fan base.16 

28. Just a few days later, by November 15, 2020, Fox News’ average 

daytime audience had plummeted from 2.439 million in the days before the election, 

 
14 Jeremy Barr, Why these Fox News loyalists have changed the channel to Newsmax, 
WASH. POST (Dec. 27, 2020), available at 
https://www.washingtonpost.com/media/2020/12/27/fox-news-viewers-switch-to-
newsmax/. 
15 Ted Johnson, Donald Trump Goes Off On Fox News With Series Of Rage Retweets 
After Report He Wants To Set Up Streaming Rival, DEADLINE (Nov. 12, 2020), 
available at https://deadline.com/2020/11/donald-trump-fox-news-newsmax-
1234613489/.  
16 Matthew Fox, Fox Corp. tumbles 6% as Trump retweets support for rival networks 
Newsmax and OANN, BUSINESS INSIDER (Nov. 14, 2020), available at 
https://www.businessinsider.in/stock-market/news/fox-corp-tumbles-6-as-
president-trump-retweets-support-for-rival-networks-newsmax-and-
oann/articleshow/79200687.cms.  

https://www.washingtonpost.com/media/2020/12/27/fox-news-viewers-switch-to-newsmax/
https://www.washingtonpost.com/media/2020/12/27/fox-news-viewers-switch-to-newsmax/
https://deadline.com/2020/11/donald-trump-fox-news-newsmax-1234613489/
https://deadline.com/2020/11/donald-trump-fox-news-newsmax-1234613489/
https://www.businessinsider.in/stock-market/news/fox-corp-tumbles-6-as-president-trump-retweets-support-for-rival-networks-newsmax-and-oann/articleshow/79200687.cms
https://www.businessinsider.in/stock-market/news/fox-corp-tumbles-6-as-president-trump-retweets-support-for-rival-networks-newsmax-and-oann/articleshow/79200687.cms
https://www.businessinsider.in/stock-market/news/fox-corp-tumbles-6-as-president-trump-retweets-support-for-rival-networks-newsmax-and-oann/articleshow/79200687.cms


13 

to just above 1.6 million in the days following the election, a 34% decrease.  Fox 

News’ prime time audience fell by 37%, from 5.346 million to 3.463 million.17 

29. In an effort to reclaim its favored status with President Trump and his 

followers, and thereby reclaim its viewers, Fox News chose to perpetuate Trump’s 

fictitious claims of election fraud and broadcast unverified and knowingly false 

information to the public. 

30. FOX turned to Sidney Powell (“Powell”) and Rudy Giuliani 

(“Giuliani”), both of whom were legal counsel to Donald Trump, and who Fox News 

personalities Maria Bartiromo (“Bartiromo”) and Lou Dobbs (“Dobbs”) repeatedly 

hosted from November 8-16, 2020.18  Powell and Giuliani both falsely claimed the 

2020 Presidential election had been stolen by vote-flipping algorithms in Dominion 

and Smartmatic’s machines and software that had been created in Venezuela to rig 

elections for Hugo Chávez.19  Fox News endorsed Powell’s and Giuliani’s baseless 

 
17 Fox News Channel (FNC) Nielsen Ratings, https://ctv.kwavisi.org/networks/fox/.  
18 See Complaint against Fox News Network, ¶¶45-79, Dominion Lawsuit, (Mar. 26, 
2021) (“Dominion Complaint”). 
19 Id. at ¶61. 

https://ctv.kwavisi.org/networks/fox/


14 

claims of election fraud, even though White House officials stated Powell’s claims 

were “nonsense,” and she was even dismissed from President Trump’s legal team.20   

31. On November 8, 2020, Bartiromo hosted Powell on Sunday Morning 

Features where Powell claimed that Dominion and/or Smartmatic software had an 

“algorithm” used to “steal this election” from Trump.  Bartiromo perpetuated the 

false claims and confirmed that she too had knowledge of voting irregularities, 

telling Powell, “I know that there were voting irregularities.  Tell me about that.”21  

FOX internal documents obtained in the Dominion Lawsuit show that later that 

night, with respect to Bartiromo’s show, Fox News personality Tucker Carlson 

stated: “The software shit is absurd… Half our viewers have seen the Maria clip.”22 

32. On a November 12, 2020 broadcast of Lou Dobbs Tonight featuring 

Giuliani as a guest, Giuliani perpetuated the election fraud theory, falsely claiming 

 
20 Trump assembles a ragtag crew of conspiracy-minded allies in flailing bid to 
reverse election loss, WASH. POST (Dec. 21, 2020), available at 
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-assembles-a-ragtag-crew-of-
conspiracy-minded-allies-in-flailing-bid-to-reverse-election-
loss/2020/12/21/d7674cd2-43b2-11eb-b0e4-0f182923a025_story.html.  
21 Sunday Morning Futures with Maria Bartiromo, Fox News (Nov. 8, 2020), 
available at 
https://archive.org/details/FOXNEWSW_20201108_150000_Sunday_Morning_Fu
tures_With_Maria_Bartiromo/start/2501/end/2561.  
22 Dominion’s Combined Opposition to Fox New Network, LLC’s and Fox 
Corporation’s Rule 56 Motions for Summary Judgment, at 18, Feb. 27, 2023, U.S. 
Dominion Inc. v. Fox News Network, LLC, Case No. N21C-11-082-EMD (Del. 
Super.) (“Dominion Opp.”). 

https://www.washingtonpost.com/politics/trump-assembles-a-ragtag-crew-of-conspiracy-minded-allies-in-flailing-bid-to-reverse-election-loss/2020/12/21/d7674cd2-43b2-11eb-b0e4-0f182923a025_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-assembles-a-ragtag-crew-of-conspiracy-minded-allies-in-flailing-bid-to-reverse-election-loss/2020/12/21/d7674cd2-43b2-11eb-b0e4-0f182923a025_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-assembles-a-ragtag-crew-of-conspiracy-minded-allies-in-flailing-bid-to-reverse-election-loss/2020/12/21/d7674cd2-43b2-11eb-b0e4-0f182923a025_story.html


15 

“Dominion is a company that’s owned by another company called Smartmatic, 

through an intermediary company called Indra,” which is factually untrue.  Dobbs 

stated during the broadcast: “This looks to me like … the endgame to a four-and-a-

half yearlong effort to overthrow the president of the United States.  It looks like it’s 

exactly that.”23  Dobbs perpetuated the false claims of election fraud on subsequent 

broadcasts. 

33. While Fox News perpetuated this false narrative, documents made 

public in the Dominion Lawsuit show that the FOX Board held in-person meetings 

from November 10-12, 2020, which coincided with FOX’s annual stockholders 

meeting on November 12, 2020. 

34. Ryan testified in the Dominion Lawsuit that he and all other Board 

members and business unit leaders attended the meetings and did not dispute that 

the Board meeting included discussion of Fox News’ coverage of the 2020 election 

and Trump’s election conspiracy theory.24  The Board also discussed the future of 

cable and streaming services, heard presentations about Fox Nation, a streaming 

service that would “Super-Serve & Expand our Loyal Audience” and “Keep [the] 

 
23 See Lou Dobbs (@LouDobbs), Twitter (Nov. 12, 2020, 6:03 pm), 
https://twitter.com/LouDobbs/status/1327024215887851521. 
24 Dominion Opp. at 22. 



16 

audience within the Fox News ecosystem,” and discussed that Trump was trying to 

build his own TV network that would compete with Fox News.25   

35. Despite the Board-level discussion and the directors’ knowledge of the 

falsity of the claims being publicly aired and promoted by Fox News, the bogus 

stolen election claims continued.26 

36. On November 15, 2020, Fox News broadcast an episode of Sunday 

Morning Futures hosted by Bartiromo with Giuliani and Powell as guests, which 

had been pre-recorded.27  Again Powell and Giuliani made false claims that 

Dominion and Smartmatic had rigged the 2020 Presidential election by using a 

software algorithm and claimed Dominion and Smartmatic’s fraud had ties to a 

Venezuelan company that had rigged elections for Hugo Chavez.28  Despite the fact 

that Fox News had pre-recorded the November 15 broadcast and thus knew prior to 

 
25 Id. 
26 Alexa Corse, Voting Machine Supplier Criticized by Trump in Spotlight on 
Election Integrity, WALL ST. J. (Nov. 17, 2020) (Noting that a “phalanx of federal 
agencies, state officials across the country overseeing elections and voting-
equipment vendors said [shortly after election day] that ‘there’s no evidence that any 
voting system deleted or lost votes, changed votes, or was in any way 
compromised.”), available at https://www.wsj.com/articles/voting-machine-
supplier-criticized-by-trump-in- spotlight-on-election-integrity-
11605624361?mod=searchresults_pos17&page=2. 
27 See Dominion’s Brief in Support of its Motion for Summary Judgment on Liability 
of Fox News Network, LLC and Fox Corporation at 121, Ex. 98 (Bartiromo 
deposition testimony) (Jan. 17, 2022) (“Dominion SJ Brief”). 
28 Id. 



17 

airing that Powell and Giuliani espoused false claims of election fraud, Fox News 

chose to broadcast the interview with the false statements about Dominion and 

Smartmatic.29  

37. On November 17, 2020, The Wall Street Journal reported that 

Dominion had “come under criticism from President Trump, [and] was a linchpin in 

the 2020 election that federal and state officials praise as being free from tampering.”  

The article further reported: “A phalanx of federal agencies, state officials across the 

country overseeing elections and voting-equipment vendors said last week that 

‘there’s no evidence that any voting system deleted or lost votes, changed votes, or 

was in any way compromised.’”30 

38. The Wall Street Journal is owned by News Corp., where Rupert is the 

Executive Chairman and Lachlan is the Co-Chairman.  Nevertheless, both Murdochs 

disregarded the facts in their own newspaper and did nothing to stop Fox News from 

reporting knowingly false “facts” in order to generate higher ratings. 

39. On November 19, 2020, members of the Trump campaign’s legal team, 

including Giuliani and Powell, held a press conference, which Fox News aired in its 

 
29 Id. 
30 Alexa Corse, Voting Machine Supplier Criticized by Trump in Spotlight on 
Election Integrity, WALL STREET JOURNAL (Nov. 17, 2020), 
https://www.wsj.com/articles/voting-machine-supplier-criticized-by-trump-
inspotlight- on-election-integrity-
11605624361?mod=searchresults_pos17&page=2. 

https://www.wsj.com/articles/voting-machine-supplier-criticized-by-trump-inspotlight-
https://www.wsj.com/articles/voting-machine-supplier-criticized-by-trump-inspotlight-


18 

entirety.  During the press conference, Powell and Giuliani claimed that the “rigged 

election” was the “massive influence of communist money through Venezuela, 

Cuba, and likely China in the interference with our elections here in the United 

States.”  Powell stated that “the Dominion voting systems, the Smartmatic 

technology software and the software that goes in other computerized voting 

systems” were created at the direction of Hugo Chavez of Venezuela to ensure he 

never lost an election.31  Rupert watched the November 19 press conference and told 

Scott on that same day that Giuliani and Powell’s lies were “Terrible stuff damaging 

everybody, I fear. Probably hurting us too.”  He also told News Corp.’s CEO in an 

email: “Watching Giuliani!,” “Really crazy stuff.  And damaging.”32 

40. Also on November 19, 2020, Dobbs and Powell appeared on Lou Dobbs 

Tonight and discussed Smartmatic’s software being used to change election results.   

41. On November 20, 2020, Dominion sent a retraction demand letter to 

Fox News wherein it detailed Fox News’ false statements about Dominion (and 

Smartmatic) and requested that Fox News “correct the most outlandish and false 

allegations it has helped perpetuate, and will also ensure that future reporting about 

 
31 Rudy Giuliani Trump Campaign Press Conference Transcript November 19: 
Election Fraud Claims, Rev (Nov. 19, 2020), available at 
https://www.rev.com/blog/transcripts/rudy-giuliani-trump-campaign-press-
conference-transcript-november-19-election-fraud-claims 
32 Dominion Opp. at 8. 



19 

Dominion is both fair and accurate.”33  Fox News nevertheless continued reporting 

false news about the 2020 Presidential election.  

42. On November 21, 2020, Fox News broadcast Justice with Judge 

Jeanine hosted by Fox News personality Jeanine Pirro (“Pirro”).  During that 

broadcast, Pirro repeated the false allegations that the system created Dominion and 

Smartmatic started in Venezuela with Cuban money and “is capable of flipping 

votes,” and she further rhetorically asked “why was there an overnight popping of 

the vote tabulation that cannot be explained for Biden?”34  Fox News aired this show 

perpetuating the false narrative of election fraud despite one day earlier having 

received a letter from Dominion confirming the inaccuracy of Pirro’s statements. 

43. On November 22, 2020, on ABC News’ This Week, Trump ally Chris 

Christie gave an interview in which he called out Powell and Giuliani and stated that 

“If you’ve got the evidence of fraud, present it. ... The conduct of the President’s 

legal team has been a national embarrassment. ... If you’re unwilling to come 

forward and present the evidence, it must mean the evidence doesn’t exist.”35 

 
33 Letter from Brownstein, Hyatt Farber Schreck (Dominion’s lawyers) to Fox News, 
Nov. 20, 2020, Dominion Complaint, Ex. 11. 
34 Dominion Complaint, ¶89, Ex. 3, transcript of “Opening Statement” of Justice 
with Judge Jeanine (Nov. 21, 2020).  
35 Paul Kane & Felicia Sonmez, Chris Christie Calls the Conduct of Trump’s Legal 
Team a ‘National Embarrassment,’ Wash. Post (Nov. 22, 2020), 
https://www.washingtonpost.com/politics/republicans-christie-trump-concede/202 
0/11/22/05c280e6-2cda-11eb-bae0-50bb17126614 story.html.  



20 

44. On November 29, 2020, after nearly one month of endorsing and 

promoting the election fraud lie, President Trump agreed to appear for an exclusive 

interview on Sunday Morning Futures with Maria Bartiromo.  During the show, 

Bartiromo again perpetuated the knowingly false claims of election fraud, stating 

that Dominion’s alleged election fraud was “disgusting” and “corrupt[].”36 

45. At the same time, on November 29 and 30, 2020, Dominion had sent 

“fact sheets” to more than 90 Fox News reporters, hosts and anchors, including 

Hannity, that included external links to independent websites disproving claims that 

Dominion had rigged the election.37  

46. The following day, on November 30, 2020, Fox News again hosted 

Powell on its Hannity program, wherein Powell repeated her false claims that the 

election was rigged.38  Hannity perpetuated Powell’s false claims and did not notify 

his millions of viewers that he had seen direct evidence (received from Dominion) 

disproving those false claims.  In fact, Hannity admitted at his deposition in the 

 
36 Dominion Complaint at ¶98. 
37 Dominion Opp. at 55. 
38 See Hannity, Fox News (Nov. 30, 2020), 
https://archive.org/details/FOXNEWSW_20201201_020000_Hannity/start/1939/e
nd/1999.  

https://archive.org/details/FOXNEWSW_20201201_020000_Hannity/start/1939/end/1999
https://archive.org/details/FOXNEWSW_20201201_020000_Hannity/start/1939/end/1999


21 

Dominion Lawsuit that he never believed Powell’s claims, yet he did not challenge 

her false claims.39   

47. On December 1, 2020, former U.S. Attorney General William Barr 

announced that the Justice Department had not uncovered evidence of widespread 

voter fraud and had not seen anything that would change the outcome of the 

election.40 

48. FOX continued reporting on the election fraud narrative during this 

timeframe.  One media outlet reported “[i]n the two-week period after Fox News 

declared Joe Biden the president-elect, the network questioned the results of the 

election or pushed conspiracy theories about it at least 774 times.”41 

49. On December 10, 2020, Smartmatic sent a letter to Fox News 

demanding that Fox News retract statements made in various Fox News reports and 

broadcasts that falsely claimed Smartmatic’s software was designed to fix elections 

and that Smartmatic conspired with others to defraud the American people and rig 

 
39 Dominion Opp. at 123. 
40 Dominion SJ Brief, Ex. 316. 
41 Tyler Monroe, Rob Savillo & Lis Power, Fox News has cast doubt on or pushed 
conspiracy theories about the election results nearly 600 times, MEDIA MATTERS 
FOR AMERICA (Nov. 18, 2020), available at https://www.mediamatters.org/fox-
news/fox-news-has-cast-doubt-or-pushed-conspiracy-theories-about-election-
results-nearly-600. 

https://www.mediamatters.org/fox-news/fox-news-has-cast-doubt-or-pushed-conspiracy-theories-about-election-results-nearly-600
https://www.mediamatters.org/fox-news/fox-news-has-cast-doubt-or-pushed-conspiracy-theories-about-election-results-nearly-600
https://www.mediamatters.org/fox-news/fox-news-has-cast-doubt-or-pushed-conspiracy-theories-about-election-results-nearly-600


22 

the 2020 Presidential election.42  Smartmatic’s letter demanded a “full and complete 

retraction of all false and defamatory statements and reports” aired by the network.43   

50. The same day Smartmatic sent its letter to Fox News demanding 

retraction of false and defamatory statements, Powell and Dobbs appeared on Lou 

Dobbs Tonight, during which they discussed Dominion and Smartmatic’s alleged 

role in the election fraud.44  During that broadcast, Powell stated: “We’re finding 

more and more evidence of this.  We now have reams and reams of actual documents 

from Smartmatic and Dominion, including evidence that they planned and executed 

all of this.”45  Dobbs also stated: “We have tremendous evidence already, of fraud 

in this election.”46  Dobbs’ or Powell’s claims of “evidence” were wholly fabricated. 

B. FOX Board Members Were Aware of Fox News’ False Stolen 
Election Coverage and Potential Fall Out 

51. Fox management and Fox News hosts were not the only ones who knew 

FOX was endorsing Trump’s false claims of a stolen election.  Court filings from 

the Dominion Lawsuit include internal Fox News documents and other evidence and 

 
42 Letter from Benesch (Smartmatic’s lawyers) to Fox News Network, Dec. 10, 
2020, available at https://s3.documentcloud.org/documents/20423795/legal-notice-
and-retraction-demand-from-smartmatic-usa-corp-to-fox-news.pdf. 
43 Id. 
44 See First Amended Complaint, ¶127, NYCEF Doc. No. 1199, Smartmatic Lawsuit 
(Mar. 6, 2023) (“Smartmatic Complaint”). 
45 Smartmatic Complaint, Ex. 39, Lou Dobbs Tonight (Dec. 10, 2020). 
46 Id. 

https://s3.documentcloud.org/documents/20423795/legal-notice-and-retraction-demand-from-smartmatic-usa-corp-to-fox-news.pdf
https://s3.documentcloud.org/documents/20423795/legal-notice-and-retraction-demand-from-smartmatic-usa-corp-to-fox-news.pdf


23 

testimony that several FOX Board members were aware Fox News was reporting 

false information that the 2020 Presidential election was rigged by Dominion and/or 

Smartmatic.   While Board members Ryan and Dias took steps to put an end to the 

false reporting at Fox News, Rupert, Lachlan, Carey, Hernandez and Nasser appear 

to have failed to act despite the red flags of Fox News’ improper and inaccurate 

reporting of false facts to perpetuate a conspiracy that the 2020 Presidential election 

was rigged by Dominion and/or Smartmatic.  For these reasons, Defendants face a 

substantial likelihood of personal liability.  

52. Both FOX and Fox News executives knowingly permitted the 

Company to perpetuate false conspiracy theories of election fraud in order to protect 

Fox News, which “contributes a very outsized portion of the profits of Fox 

Corporation and is an incredibly important part of the company.”47  

Rupert Murdoch 

53. Internal FOX documents show that FOX executives, some of whom 

were members of the Board, were involved in managing Fox News, including 

through editorial input and control.  Rupert and Lachlan, in particular, worked 

closely with Fox News management, including Fox News CEO, Suzanne Scott 

 
47 Dominion Opp. at 8. 



24 

(“Scott”), and Fox News executives reported to the Murdochs.48  Rupert and Lachlan 

would discuss all aspects of the business with Scott.49  

54. For example, during the November 2020 to January 2021 time period, 

Rupert spoke with Scott several times a week to make suggestions on Fox News 

hosts, topics and guests, including on issues related to the 2020 Presidential election, 

how to cover the conspiracy claims, how to treat Donald Trump and how to handle 

guests, such as Giuliani.50   

55. Rupert was directly involved with Fox News’ coverage on election 

night, and he was “very much aware” that Trump was not happy with Fox News’ 

Arizona call for Biden.51  

56. On November 6, 2020, Rupert sent an email to Scott about what Fox 

News hosts should say about false claims that Trump had won the election, stating: 

“Everything seems to be moving to Biden and if Trump becomes a sore loser we 

should watch Sean [Hannity] especially and others don’t sound the same.  Not there 

yet but a danger.”52   

 
48 Id. at 10. 
49 Id. at 11. 
50 Id. at 10. 
51 Id. at 13. 
52 Id. at 15.  



25 

57. On November 8, 2020, Rupert emailed Scott to say that Fox was 

“getting creamed by CNN,” and that CNN was reporting that “Fox is enabling 

Trump’s election denialism.”53  

58. Later that day, Rupert, Lachlan and Scott had a long talk about viewer 

backlash and how to win back viewers and spoke about “the future of Fox going 

forward.”54  Ultimately, they agreed to allow Fox News to report the uncorroborated 

claims of election fraud so as not to “abandon” their audience.55  

59. Rupert testified in the Dominion Lawsuit that he knew as early as 

November 9 that Bartiromo’s show the previous day aired allegations about a 

software computer program to switch and add votes.56  He assumed Giuliani was 

pushing these claims on Fox News and conceded: “I knew that—about Rudy.”57 

60. After watching a November 19, 2020 press conference wherein 

Giuliani and Powell falsely claimed the election had been rigged in favor of Biden, 

Rupert told Scott: “Terrible stuff damaging everybody, I fear.  Probably hurting [Fox 

News] too.”58 

 
53 Id. at 19. 
54 Id. 
55 Id. 
56 Id. at 149. 
57 Id. 
58 Id. at 28. 



26 

61. Rupert admitted that each of the Fox News hosts (other than Tucker 

Carlson) endorsed the stolen election lies.59   

62. Text messages obtained in the Dominion Lawsuit reveal that Rupert did 

not believe Trump’s election lies and, on January 5, 2021, even floated the idea of 

having Fox News personalities Tucker Carlson, Sean Hannity and Laura Ingraham 

appear together on prime time to declare Joe Biden as the rightful winner of the 

election.60   

63. Rupert explained at his deposition in the Dominion Lawsuit that he did 

not want to antagonize Trump because “[h]e had a very large following, and they 

were probably mostly viewers of Fox, so it would have been stupid.” 

64. Rupert confirmed that he seriously doubted claims of massive election 

fraud from the very beginning and admitted that he could have stopped Fox News’ 

coverage of the election fraud lies: “I could have.  But I didn’t.”61 

65. On January 20, 2021, the day of the inauguration of Biden, Rupert 

wrote in an email: “Trump insisting on the election being stolen and convincing 25 

percent of Americans was a huge disservice to the country.  Pretty much a crime. … 

 
59 Id. at 5. 
60 Id. at 33. 
61 Id. at 150, 159. 



27 

Best we don’t mention his name unless essential and certainly don’t support him.”62  

What Rupert didn’t mention was that FOX helped facilitate that stolen election 

“crime.” 

Lachlan Murdoch 

66. FOX internal documents and deposition testimony demonstrate that 

Lachlan was not only aware that Fox News was reporting false information that the 

2020 Presidential election was rigged by voting machine and software companies, 

Dominion and Smartmatic, he also participated in the conspiracy.   

67. From November 2020 through January 2021, Lachlan, like Rupert, was 

in close contact CEO Scott about Fox News’ coverage of the 2020 Presidential 

election.63  

68. On election night, Lachlan monitored how Fox News handled reporting 

on the election, and he also discussed with Scott viewer backlash and whether to pull 

FOX’s call of Arizona for Biden after it was made.64  

69. Lachlan admitted that he weighed in on the “specific direction on both 

the tone and narrative of FOX’s news coverage” during November 2020 to January 

 
62 Jeremy W. Peters, Inside the 3 Months That Could Cost Fox $1.6 Billion, NY 
TIMES (Mar. 20, 2023), available at 
https://www.nytimes.com/2023/03/20/technology/fox-news-dominion-texts.htmlf.  
63 Id. at 10. 
64 Id. at 12. 

https://www.nytimes.com/2023/03/20/technology/fox-news-dominion-texts.htmlf


28 

2021.65  He also gave “suggestions” on hosts, narratives, topics and guests on this 

issue of election coverage, including how to cover conspiracy claims, and how to 

treat Donald Trump and Giuliani.66 

70. On November 8, 2020, Scott had a long talk with both Rupert and 

Lachlan to discuss mounting viewer backlash to FOX, how to win back viewers and 

the direction that FOX should take.67 

71. On November 9, Scott told Lachlan: “we will highlight our stars and 

plant flags letting the viewers know we hear them and respect them … today is day 

one and it’s a process[.]”68 

72. On November 11, 2020, FOX executive Raj Shah discussed his view 

with Lachlan that bold, clear and decisive action was needed to regain the trust of 

FOX’s core audience.69 

73. On November 13, Shah again informed Lachlan that FOX was still 

experiencing strong viewer backlash and FOX was working to mitigate the backlash, 

noting that “[both] Donald Trump and Newsmax have taken active roles in 

 
65 Id. 
66 Id. 
67 Id. at 19. 
68 Id. at 21. 
69 Id. at 24. 



29 

promoting attacks on Fox News” and that viewer impressions of Fox News dropped 

precipitously after the election.70   

74. On November 14, 2020, Lachlan again offered Scott advice on Fox 

News’ coverage of a Donald Trump rally that “News guys have to be careful how 

they cover this rally.  So far some of the side comments are slightly anti, and they 

shouldn’t be.  The narrative should be this is a huge celebration of the president.”71 

75. Lachlan knew at the time Fox News’ reports of election fraud were 

false, but he nevertheless allowed Fox News to continue reporting false information. 

Paul Ryan 

76. Ryan testified that he believed that the period immediately following 

the 2020 Presidential election was an important time, not just for FOX, but for the 

country and for the conservative movement itself, and shared this view as a fiduciary 

with Rupert and Lachlan Murdoch.72  Ryan knew the election conspiracy theories 

were baseless and that Fox should dispel those conspiracy theories.73  Ryan even 

gave Lachlan and Rupert suggestions with respect to programming, and suggestions 

regarding content and show hosts.74  Ryan also suggested to FOX senior 

 
70 Id. at 25.  
71 Id.  
72 Id. 
73 Id. at 23. 
74 Id. 



30 

management that Fox News should present its viewers with a list of all the election 

fraud allegations, together with all the evidence to validate or invalidate the 

allegations.75  He told the Murdochs that FOX should change gears during 

November 2020 through January 2021, consistently advising them to move on from 

Donald Trump and stop fueling election fraud.76 And Ryan also even told fellow 

Board members Rupert and Lachlan “that Fox News should not be spreading 

conspiracy theories.”77  

77. On December 6, 2020, Ryan texted Rupert and Lachlan, telling them: 

“we are entering a truly bizarre phase of this where [Trump] has actually convinced 

himself of this farce and will do more bizarre things to delegitimize the election. I 

see this as a key inflection point for Fox, where the right thing and the smart business 

thing to do line up nicely.”78  He called for Fox to put forth solid pushback (including 

editorial) of [Trump’s] baseless calls for overturning electors. 

78. On January 12, 2021, Ryan told Rupert and Lachlan that Ryan believed 

that some “high percentage of Americans” thought the election was stolen “because 

they got a diet of information telling them the election was stolen from what they 

 
75 Id.   
76 Id. 
77 Id. 
78 Id. at 31.  



31 

believe were credible sources.”79  Rupert responded to Ryan’s email: “Thanks Paul. 

Wake-up call for Hannity, who has been privately disgusted by Trump for weeks, 

but was scared to lose viewers.”80  Ryan replied: “[T]he sooner we can put down the 

echoes of falsehoods from our side, the faster we can get onto principled loyal 

opposition.  I truly hope our contributors, along with Tucker, Laura, and Sean get 

that and execute.”81  Ryan was one of the two Board members who attempted to put 

an end to FOX’s reporting of false information about the 2020 Presidential election 

and, thus, is not named as a Defendant in this Action. 

Anne Dias 

79. Dias was aware Fox News was reporting false information that the 2020 

Presidential election was rigged and placing the blame on Dominion and 

Smartmatic.  Dias attended the November 10-12, 2020 FOX Board in-person 

meeting at which the topic of Trump spreading baseless election conspiracy theories 

and Trump’s stated plan to create a rival news outlet was discussed.82  The day the 

November 10-12 Board meeting ended, Dias forwarded Ryan an Axios article with 

 
79 Id. at 35. 
80 Id. 
81 Id. 
82 Id. at 22.  



32 

the tagline, “Scoop: Trump eyes digital empire to wreck Fox,” noting that it was 

“exactly as you described it: Trump needs a scapegoat, and it’s now Fox.”83 

80. Like Ryan, Dias attempted to stop Fox News from reporting false facts 

that the 2020 Presidential election was rigged by Dominion and/or Smartmatic.  On 

January 11, 2022, Dias told Rupert and Lachlan that “considering how important 

Fox News has been as a megaphone for Donald Trump directly or indirectly, I 

believe the time has come for Fox News or for you, Lachlan, to take a stance.  It is 

an existential moment for the nation and for Fox News as a brand.”84 

81. When Lachlan emailed Rupert to discuss Dias’ email, Rupert 

responded “Just tell her we have been talking internally and [] intensely along these 

lines, and Fox News, which called the election correctly, is pivoting as fast as 

possible.  We have to lead our viewers which is [] not as easy as it might seem.”85 

Ryan told Dias about his own conversation with Rupert and Lachlan, reporting he 

told them that this is a “huge inflection point to keep Trump down and move on for 

the future of the conservative movement.”  He added: “Both Rupert and Lachlan 

fully agree.  The key is to execute our collective will.”86 

 
83 Id. 
84 Id. at 34. 
85 Dominion SJ Brief, Ex. 600 (Rupert’s Dep. Tr. 274:19-275:15). 
86 Id.  



33 

82. Dias was one of the two Board members who attempted to put an end 

to FOX’s reporting of false information about the 2020 Presidential election and, 

thus, is not named as a Defendant in this Action. 

C. FOX and Fox News’ Coverage of the 2020 Presidential 
Election Resulted in Defamation Lawsuits Against the 
Company and/or Fox News 

83. FOX’s news coverage following the 2020 Presidential election and its 

false reports that Dominion and Smartmatic rigged the election in Joe Biden’s favor 

not only harmed Fox News’ credibility, it resulted in two defamation lawsuits.   

84. On March 26, 2021, Dominion, Inc., Dominion Voting Systems, Inc. 

and Dominion Voting Systems Corp. commenced the Dominion Lawsuit in the 

Delaware Superior Court against Fox News asserting claims of defamation.  On 

November 8, 2021, Dominion commenced another action asserting substantially 

similar claims against FOX and Fox Broadcasting Company, LLC.  Those actions 

have been consolidated in the Delaware Superior Court.  Damages in the Dominion 

Lawsuit are estimated to be $1.6 billion.87 

 
87 On February 5, 2021, it was reported that FOX had cancelled Lou Dobbs 
Tonight on Fox Business Network, and the show was cancelled just one day 
after Dobbs was named as a defendant in the Smartmatic Lawsuit.  See Lisa 
Richwine, Fox cancels Lou Dobbs’ weekday show on Fox Business Network, 
REUTERS (Feb. 5, 2021), available at 
https://www.reuters.com/business/media-telecom/fox-news-cancels-lou-
dobbs-weekday-business-show-2021-02-06/. 

https://www.reuters.com/business/media-telecom/fox-news-cancels-lou-dobbs-weekday-business-show-2021-02-06/
https://www.reuters.com/business/media-telecom/fox-news-cancels-lou-dobbs-weekday-business-show-2021-02-06/


34 

85. On December 16, 2021, the court denied Fox News’ motion to dismiss 

the Dominion Lawsuit, and on June 21, 2022, the Court denied FOX’s motion to 

dismiss, but granted the motion with respect to Fox Broadcasting.  All parties moved 

for summary judgment and, on March 8, 2023, those motions were fully briefed.  On 

March 31, 2023, the court denied the summary judgment motions of FOX and Fox 

News and granted in part and denied in part Dominion’s summary judgment motion.  

The court granted Dominion’s summary judgment motion on certain elements of 

Dominion’s defamation claim, including that the election fraud statements were 

false, related to Dominion, and were published, finding Dominion had offered proof 

demonstrating that the statements FOX made as part of the election fraud story were 

substantially false, stating: “The evidence developed in this civil proceeding 

demonstrates that it is CRYSTAL clear that none of the Statements relating to 

Dominion about the 2020 election are true.”88 The court further found that “the 

evidence does not support that [Fox News] conducted good-faith, disinterested 

reporting.”89  The court further granted Dominion summary judgment on the element 

of defamation per se, meaning that Dominion does not need to prove damages at 

 
88 Dominion Lawsuit, Summary Judgment Order (Mar. 31, 2023) at 43, available at 
https://courts.delaware.gov/Opinions/Download.aspx?id=345820 (emphasis in 
original). 
89 Id. at 72. 

https://courts.delaware.gov/Opinions/Download.aspx?id=345820


35 

trial to establish liability, as injury is presumed.90  The court denied Dominion’s 

summary judgment motion on the issue of actual malice, finding there were genuine 

issues of material fact in dispute.91  A jury trial is currently scheduled to begin on 

April 17, 2023.  

86. On February 4, 2021, Smartmatic USA Corp., Smartmatic International 

Holdings, B.V. and SGO Corporation Limited commenced the Smartmatic Lawsuit 

asserting claims of defamation against FOX, Fox News, Dobbs, Bartiromo, Pirro 

and Giuliani in the New York Supreme Court, New York County.  Smartmatic 

claims damages of no less than $2.6 billion. 

87. On March 8, 2022, the court (i) granted Pirro’s motion to dismiss; 

(ii) granted, in part, Giuliani’s motion to dismiss, (iii) denied the motions of 

defendants FOX, Fox News, Dobbs and Bartiromo.  Following cross appeals, on 

February 14, 2023, the New York State Appellate Court, First Department, denied 

Fox News’ attempt to dismiss Smartmatic’s defamation claims against it, along with 

the attempts Bartiromo, Dobbs, and Giuliani.  The court also reinstated Smartmatic’s 

claims against Pirro and reinstated certain claims against Giuliani.  The appellate 

court also dismissed the claims against FOX because FOX was the corporate parent 

 
90 Id. at 65. 
91 Id. at 64. 



36 

not itself charged with defamation, but granted Smartmatic leave to replead against 

FOX.  On March 6, 2023, Smartmatic filed its amended complaint. 

88. The two pending defamation litigations against FOX and Fox News 

have potentially exposed the Company to over $4 billion in damages, but the 

Company’s false reporting has caused the company additional damages: Internal 

FOX documents made public in the Dominion and Smartmatic Lawsuits have 

exposed FOX and Fox News to public ridicule and negatively impacted the 

credibility of Fox News as a media organization that is supposed to accurately report 

newsworthy events.  The costs to FOX in defending the defamation cases has also 

been substantial.  FOX’s most recent SEC filings reported an 18% increase in 

selling, general, and administrative expenses in Q3/2022 “principally due to higher 

legal costs at FOX News Media.”92   

D. FOX’s Directors and Officers are Charged with Protecting 
the Interests of the Corporation and its Stockholders 

89. Delaware law imposes the traditional fiduciary duties of care, loyalty, 

good faith and disclosure upon all directors and officers of a corporation and the 

corporation’s stockholders.  Except where exempted under the General Corporation 

Law, it is the duty and responsibility of the board of directors to manage the business 

 
92 See FOX Quarterly Report for the period ended Dec. 31, 2022, filed with the 
SEC on Feb. 8, 2023, available at 
https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/0001754301/000162828023002
786/fox-20221231.htm. 

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/0001754301/000162828023002786/fox-20221231.htm
https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/0001754301/000162828023002786/fox-20221231.htm


37 

of the corporation.  As such, FOX’s directors and officers are entrusted with 

management responsibility and must protect the interests of the corporation and its 

stockholders.   

90. To facilitate execution of their duties and responsibilities, FOX codified 

directors’ and officers’ roles in committee charters, among other places.  A Board 

charter is a policy document that defines the respective roles, responsibilities, and 

authorities of the Board and management.   

91. By reason of their positions as officers, directors, and fiduciaries of 

FOX and because of their ability to control the business and corporate affairs of FOX 

and its subsidiaries, Defendants owed FOX and its stockholders the fiduciary 

obligations of care, good faith, loyalty, and candor, and were and are required to use 

their utmost ability to control and manage FOX in a fair, just, honest, and equitable 

manner.  Defendants were and are required to act in furtherance of the best interests 

of FOX and its stockholders so as to benefit all stockholders equally and not in 

furtherance of their personal interest or benefit.  Each director and officer of the 

Company owes to FOX and its stockholders the fiduciary duty to exercise good faith 

and diligence in the administration of the affairs of the Company and in the use and 

preservation of its property and assets, and the highest obligations of fair dealing. 

92. To fulfill their responsibilities and duties, the directors and officers of 

FOX must supervise and manage FOX’s policies, controls, and compliance with 



38 

applicable laws and regulations.  FOX’s directors are each made aware of their duties 

and responsibilities when, as new Board members they are required to undergo 

training and education on fiduciary obligations. 

93. To discharge their duties, the directors and officers of FOX were 

required to exercise reasonable and prudent supervision over the management, 

policies, practices and controls of the Company.  By virtue of such duties, the 

officers and directors of FOX were required to, among other things: 

(a) Exercise good faith to ensure that the affairs of the Company 

were conducted in an efficient, business-like manner so as to make it possible to 

provide the highest quality performance of their business; 

(b) Exercise good faith to ensure that the Company was operated in 

a diligent, honest and prudent manner and complied with all applicable federal and 

state laws, rules, regulations and requirements, and all contractual obligations, 

including acting only within the scope of its legal authority; and 

(c) When put on notice of problems with the Company’s business 

practices and operations, exercise good faith in taking appropriate action to correct 

the misconduct and prevent its recurrence. 

94. As detailed in this Complaint, the Board and management failed in their 

duties and responsibilities to FOX and its stockholders. 



39 

1. Statement of Corporate Governance 

95. The Board has established a Statement of Corporate Governance, which 

is intended to provide a framework within which the Board is to conduct its 

business.93 

96. As set forth in the Statement of Corporate Governance, directors 

receive operating and financial reports of the Company and have access to senior 

management at Board and Committee meetings.94 

2. Standards of Business Conduct 

97. FOX has adopted Standards of Business Conduct (“SBC”) that applies 

to all directors, officers and employees of the Company.95  

98. FOX’s SBC states: 

Our foremost principles are the accuracy of information, 
clarity of opinion and quality of our content.  To ensure 
this, we maintain strict separation between revenue 
sources and our news reporting and editorial opinions.96 

99. The SBC further states: 

 
93 FOX Statement of Corporate Governance, available at 
https://www.foxcorporation.com/corporate-governance/statement-corporate-
governance/.  
94 Id. 
95 FOX Standards of Business Conduct, available at 
https://media.foxcorporation.com/wp-
content/uploads/prod/2022/06/17135056/Fox-6.15.22-SOBC.pdf.  
96  Id. at 3. 

https://www.foxcorporation.com/corporate-governance/statement-corporate-governance/
https://www.foxcorporation.com/corporate-governance/statement-corporate-governance/
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2022/06/17135056/Fox-6.15.22-SOBC.pdf
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2022/06/17135056/Fox-6.15.22-SOBC.pdf


40 

Avoiding Risk to Reputation: FOX’s reputation and 
integrity are among our most valuable assets.  Therefore, 
we are always careful to be sure that we don’t do anything 
that would harm that reputation or that would otherwise 
bring FOX into disrepute.97 

3. The Board’s Audit Committee is Responsible for Monitoring 
the Company’s Risk and Compliance 

100. The primary purpose of a corporate audit committee is to provide 

oversight of the financial reporting process, the audit process, the system of internal 

controls and compliance with laws and regulations.98 

101. The Audit Committee has additional responsibilities, including, among 

other things, to:  

Review with the Company’s counsel and management, 
including the Chief Ethics and Compliance Officer and/or 
the head of the corporate audit department, as applicable, 
the content and operation of the ethics and compliance 
program, as well as any legal or regulatory matter that 
could have a significant impact on the Company’s 
financial statements.99 

102. The Audit Committee has the additional responsibility to:  

Review and discuss the Company’s policies and practices 
with respect to risk assessment and risk management, 
including cyber security, and discuss with management 

 
97 Id. at p. 23. 
98 FOX Audit Committee Charter, available at 
https://media.foxcorporation.com/wp-
content/uploads/prod/2022/06/17200323/FOX-Audit-Committee-Charter-Last-
Amended-June-2022.pdf.  
99 Id. 

https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2022/06/17200323/FOX-Audit-Committee-Charter-Last-Amended-June-2022.pdf
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2022/06/17200323/FOX-Audit-Committee-Charter-Last-Amended-June-2022.pdf
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2022/06/17200323/FOX-Audit-Committee-Charter-Last-Amended-June-2022.pdf


41 

the Company’s major financial and other risk exposures 
and the steps that have been taken to monitor and control 
such exposures, and provide guidance to the Board on 
such matters.100 

103. The Committee also establishes and oversees procedures utilized to 

evaluate alleged violations of the Standards of Business Conduct.101 

4. The Nominating and Corporate Governance Committee 
Charter 

104. The Charter of the Board’s Nominating and Corporate Governance 

Committee charged that Committee with several duties, including: (i) developing 

and recommending to the Board a Statement of Corporate Governance containing a 

set of corporate governance principles; and (ii) advising and making 

recommendations to the Board on corporate governance matters.102 

105. The Governance Committee Charter obligates members of the 

Committee to meet and report on the meeting to the Board, including reporting its 

actions and recommendations to the Board.103 

 
100 Id.  
101 Id. 
102 FOX Nominating and Corporate Governance Committee Charter, available at 
https://media.foxcorporation.com/wp-
content/uploads/prod/2023/02/15184249/FOX-Nominating-and-Corporate-
Governance-Committee-Charter-February-2023.pdf.  
103 Id. 

https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2023/02/15184249/FOX-Nominating-and-Corporate-Governance-Committee-Charter-February-2023.pdf
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2023/02/15184249/FOX-Nominating-and-Corporate-Governance-Committee-Charter-February-2023.pdf
https://media.foxcorporation.com/wp-content/uploads/prod/2023/02/15184249/FOX-Nominating-and-Corporate-Governance-Committee-Charter-February-2023.pdf


42 

5. FOX’s 2022 Corporate Social Responsibility Report  

106. FOX prepares annually and makes available to investors a Corporate 

Social Responsibility Report (“CSRR”), which it available on its website, 

foxcorporation.com.104  The CSRR provides:  

The Board of Directors plays an active role in developing 
our overall business and risk management strategies 
including issues relating to our corporate social 
responsibility.  In particular, the Nominating and 
Corporate Governance Committee of the Board oversees, 
reviews and monitors the Company’s efforts on 
sustainability and corporate social responsibility and 
related risks, including reporting with respect thereto, and 
provides guidance to the Board of Directors on such 
matters.105 

107. With respect to ethics and compliance program oversight, the CSRR 

provides:  

The Audit Committee of the Board of Directors has 
responsibility for the content and operation of FOX’s 
business ethics and compliance program, including anti-
bribery and corruption programs as well as any legal or 
regulatory matter that could have significant impact on 
FOX’s financial statements.  The Chief Ethics and 
Compliance Officer reports to senior management and to 
the Audit Committee about existing compliance programs 
and proposed new initiatives.  The Company has adopted 
several operational compliance policies and programs, 
including an Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy, an 
Insider Trading and Confidentiality Policy, a Political 

 
104 See FOX Corporate Social Responsibility Report 2022, available at 
https://investor.foxcorporation.com/static-files/f8ff4d41-27bf-4853-9104-
a3fe10e692b3.   
105 Id. at 5. 

https://investor.foxcorporation.com/static-files/f8ff4d41-27bf-4853-9104-a3fe10e692b3
https://investor.foxcorporation.com/static-files/f8ff4d41-27bf-4853-9104-a3fe10e692b3


43 

Activities Policy, and a Global Sanctions, Anti-Boycott 
and Import/Export Policy. FOX’s Chief Ethics and 
Compliance Officer leads the Company’s ethics and 
compliance program and assists the Board of Directors in 
fulfilling its oversight duties concerning compliance with 
applicable laws, regulations and accounting standards, and 
the dissemination of true and accurate information.  On 
behalf of senior management, the Chief Ethics and 
Compliance Officer ensures processes are fully embedded 
in the business.106 

108. As a media and entertainment company, FOX is required to follow the 

standards of the Sustainability Accounting Standards Board (“SASB”).  The SASB 

requires, with respect to the topic of Journalism Integrity, media companies to 

comply with an accounting metric (Code SV-ME-270a.3), requiring a description of 

a company’s “approach for ensuring journalistic integrity of news programming 

related to: (1) truthfulness, accuracy, objectivity, fairness, and accountability, (2) 

independence of content and/or transparency of potential bias, and (3) protection of 

privacy and limitation of harm.”107  

109. With respect to this SASB accounting metric, FOX reported:  

Accuracy and editorial independence: Our news 
organizations carefully vet sources and check facts, and 
we maintain strict separation between revenue sources and 
our news and opinion content.108 

 
106 Id. 
107 FOX CSRR at 45. 
108 Id. at 41. 



44 

110. Defendants’ actions/inactions violated the Statement of Corporate 

Governance, the Standards of Business Conduct, the Corporate Social 

Responsibility policies, and the SASB standard.  Indeed, as confirmed by numerous 

witnesses in the Dominion Lawsuit, Fox News did not vet sources and check facts 

before it reported and perpetuated President Trump’s claims of election fraud.109 

DERIVATIVE AND DEMAND FUTILITY ALLEGATIONS 

111. Plaintiff brings this action derivatively in the right and for the benefit 

of FOX to redress injuries suffered, and to be suffered, by FOX as a direct result of 

Defendants’ breaches of fiduciary duty. 

112. Plaintiff is a stockholder of FOX, was a stockholder of FOX at the time 

of the wrongdoing alleged herein and has been a stockholder of FOX continuously 

since that time, 

113. Plaintiff will adequately and fairly represent the interests of FOX and 

its stockholders in enforcing and prosecuting this type of action. 

114. The Board at the time this litigation commenced (and therefore the 

“Demand Board” subject to any demand analysis) consisted of eight directors: 

Rupert, Lachlan, Carey, Hernandez, and Nasser, Dias, Ryan, and Burck.  All 

members of the Demand Board, other than Burck, were Board members at the time 

of the 2020 Presidential election and when FOX endorsed and broadcast the election 

 
109 See Dominion Opp. at 165. 



45 

conspiracy theory that Dominion and/or Smartmatic rigged the 2020 Presidential 

election.   

115. Plaintiff has not made any demand on the Demand Board to institute 

this action because such a demand would be a futile, wasteful, and useless act.  There 

is no independent and disinterested majority of directors on the Demand Board as 

all of the Defendants face a substantial likelihood of liability for their role in FOX’s 

misconduct. 

116. Defendants’ failure of oversight reflects a conscious and deliberate 

disregard of their fiduciary duties – namely, inaction in the face of circumstances 

that plainly called for immediate action.  This constitutes bad faith.  As such, 

Defendants face a substantial likelihood of liability, rendering demand upon them 

futile. 

117. Defendants served as directors of the Company during some or all of 

the wrongdoing alleged herein and knew of the wrongdoing but failed to act in the 

face of a known duty to act.  Each Defendant attended the November 10-12 Board 

meeting during which the Board discussed Fox News’ election fraud coverage.  

Moreover, Rupert and Lachlan were aware that Fox News was broadcasting an 

enormous amount of misinformation to perpetuate the myth that the 2020 

Presidential election had been rigged by Dominion and/or Smartmatic in favor of 

Biden, yet they failed in their obligations to take steps to remedy the situation – 



46 

despite the fact that Rupert admitted “[he] could have. But [he] didn’t”110 tell Scott 

to stop the false election fraud story – and thereby permitted FOX to knowingly lie 

to the public so as to regain Fox News viewers and market share.   

118. For these reasons, each Defendant faces a substantial likelihood of 

liability for their participation in the defamatory and improper acts.  The sustained 

failure of the Board to ensure effective corporate governance and compliance with 

the Company’s own internal policies of ensuring journalistic integrity of news 

programming related to truthfulness, accuracy, objectivity, fairness, and 

accountability111 can only have been a result of the Defendants’ knowing breach or 

reckless disregard for their fiduciary duties.  Defendants’ failure to take steps to 

prevent or remedy the situation or take any action resulted in, or will result it, 

substantial corporate losses.  For these reasons, the Defendants’ decision to not act 

was not made in good faith and was contrary to the best interests of the Company.    

119. Defendants’ conduct resulted in a violation of, among other things, 

these Defendants’ fiduciary duties of good faith and loyalty, as well as FOX’s own 

Corporate Social Responsibilities initiatives (as reported in FOX’s annual CSRR), 

SASB accounting metrics, the Nominating and Corporate Governance Committee 

Charter, the Audit Committee Charter, FOX’s Statement of Corporate Governance 

 
110 Dominion Opp. at 30. 
111 See FOX CSRR at 45. 



47 

and Standards of Business Conduct.  Thus, Defendants each face a substantial 

likelihood of personal liability for their acts in connection with these actions, 

rendering a demand upon them futile. 

120. Rupert is the Chair of FOX and, as a named executive officer of the 

Company, he receives substantial monetary compensation and other benefits.  

According to FOX’s most recent annual proxy statement,112 Rupert’s total 

compensation for fiscal years ended June 30, 2022, June 30, 2021 and June 30, 2020 

was $18,436,774, $31,120,298, and $33,983,126, respectively.113  FOX admits in its 

annual proxy statement and other public filings that Rupert is not an independent 

director.114  Furthermore, as detailed herein, documents and testimony from the 

Dominion Lawsuit demonstrate that Rupert knew Fox News hosts endorsed 

falsehoods about the 2020 Presidential election, he actively participated in FOX’s 

efforts to win back its viewers, and he could have stopped Fox News’ false reporting, 

but he didn’t.  For these reasons, Rupert is incapable of impartially considering a 

stockholder demand to commence and vigorously prosecute this action. 

 
112 See FOX Annual Proxy Statement, filed with the SEC on Sept. 19, 2022, 
available at https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1754301&owner=exclude 
(the “2022 Proxy Statement”). 
113 Id. at 45. 
114 Id. at 2. 

https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1754301&owner=exclude


48 

121. Lachlan is the Executive Chair of the Board and FOX’s CEO and, as a 

named executive officer of the Company, he receives substantial monetary 

compensation and other benefits.  According to FOX’s 2022 Annual Proxy, 

Lachlan’s total compensation for 2022, 2021 and 2020 was $21,748,681, 

$27,675,399, and $29,154,460, respectively.  FOX admits in its 2022 Annual Proxy 

and other public filings that Lachlan is not an independent director.115  Furthermore, 

as detailed herein, documents and testimony from the Dominion Lawsuit 

demonstrate that Lachlan knew of, and actively participated in, Fox News’ coverage 

of the fictitious election fraud claimed by Trump and his advisors in an effort to win 

back viewers.  For these reasons, Rupert is incapable of impartially considering a 

stockholder demand to commence and vigorously prosecute this action. 

122. While FOX’s public filings claim all directors – other than Rupert and 

Lachlan – are independent directors, numerous facts call into question the remaining 

directors’ conflicts of interest and ability to act with disinterest and independence. 

123. Carey has a long history working for Rupert over 25 years.  Carey has 

been described as a “longtime friend and close advisor to media magnate Rupert 

Murdoch.”116  As confirmed by Ryan, Carey attended the November 10-12, 2020 

 
115 Id. at 2. 
116 Mike Pryson, 10 things we know about F1 new chairman Chase Carey, 
AUTOWEEK (Sept. 22, 2016) available at 
 



49 

FOX Board in-person meeting.117  The FOX Board considers Carey to be an 

independent director.118  Carey first came to work with FOX (then 21CF) in 1988 

and served in numerous roles over the following 20 years, including as Co-Chief 

Operating Officer from 1996-2002, as a consultant from 2002-2003, and as director 

from 1996-2007.119  During that time, Carey helped launch both Fox News and Fox 

Sports.120  Carey returned to 12CF in 2009 and Carey served as President and COO 

of 21CF and Deputy Chairman of the 21CF Board until 2015.121  Carey then served 

as Executive Vice Chairman of 21CF from 2015-2016, then served as a consultant 

to 21CF from 2016-2018.122  From 2010 to 2014, Carey served on the Supervisory 

Board of Sky Deutschland, at a time when Rupert was that company’s largest 

stockholder, and Carey served as its Chairman from 2010 to 2013.  In 2019, he 

 
https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-
new-f1-chairman-chase-carey/.  
117 Id. at 22.  
118 See 2022 Proxy Statement at 2.  
119 See FOX Annual Proxy Statement, filed with the SEC on Sept. 23, 2019, at 4, 
available at 
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312519252169/d802602
ddef14a.htm (“2019 Proxy Statement”).   
120 Mike Pryson, 10 things we know about F1 new chairman Chase Carey, 
AUTOWEEK (Sept. 22, 2016) available at 
https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-
new-f1-chairman-chase-carey/. 
121 2019 Proxy Statement at 4.  
122 Id. 

https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-new-f1-chairman-chase-carey/
https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-new-f1-chairman-chase-carey/
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312519252169/d802602ddef14a.htm
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312519252169/d802602ddef14a.htm
https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-new-f1-chairman-chase-carey/
https://www.autoweek.com/racing/formula-1/a1854681/10-things-we-know-about-new-f1-chairman-chase-carey/


50 

became a director of FOX.  FOX’s 2019 and 2020 Annual Proxy Statements admit 

that Carey was not an independent director at the time of those filings.123  In fiscal 

year 2022, Mr. Carey was paid $309,986 for his service as a director, and he was 

also paid $1,206,666 in pension payments and $77,460 in imputed income under the 

Company’s executive health and welfare plans for his prior service as an executive 

officer of 21CF as a result of post-employment contractual obligations.124  Carey’s 

substantial compensation for nearly 40 years of working for Rupert render Carey 

beholden to Rupert.  In addition to the fact that his decades-long friendship with 

Rupert and the substantial amount of money Carey has earned from Murdoch-owned 

companies renders Carey incapable of making an independent and disinterested 

decision to institute this derivative action, because Carey attended the FOX Board 

November 11-12 in-person meeting where FOX’s election coverage was discussed, 

and failed to take timely action to end Fox News’ election fraud lies in violation of 

his fiduciary duties, he faces a substantial likelihood of personal liability thereby 

rendering demand on him futile. 

 
123 See FOX 2020 Annual Proxy Statement, filed with the SEC on Sept. 23, 2020, at 
1, available at 
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312520252286/d935268
ddef14a.htm.  
124 2022 Proxy Statement at 56. 

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312520252286/d935268ddef14a.htm
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1754301/000119312520252286/d935268ddef14a.htm


51 

124. Nasser served on the Board of 21CF from 2013-2019, until he joined 

the FOX Board in 2019.  Nasser attended the November 10-12, 2020 FOX Board in-

person meeting and failed to take any action in response to the known falsehoods 

being broadcast on Fox News.125  In fiscal year 2022, Nasser received $339,986 for 

serving on the FOX Board.126 

125. Hernandez joined the FOX Board in 2019.  Hernandez attended the 

November 10-12, 2020 FOX Board in-person meeting and failed to take any action 

in response to the known falsehoods being broadcast on Fox News.127  In fiscal year 

2022, Hernandez received $344,986 for serving on the FOX Board.128 

126. Hernandez and Nasser are further conflicted from considering demand 

because they each face a substantial likelihood of liability as a result of their conduct 

on the Audit Committee.  Hernandez and Nasser served on the Board and the Audit 

Committee at all relevant times including during FOX News’ coverage of the 2020 

Presidential election.  As set forth above, the Audit Committee’s charter imposes 

specific duties on members of this committee to oversee procedures utilized to 

evaluate alleged violations of FOX’s SBC, which requires accuracy of information, 

 
125 Id. at 22.  
126 Id. at 56. 
127 Id. at 22.  
128 Id. 



52 

clarity of opinion and quality of the Company’s content, and to ensure strict 

separation between revenue sources and our news reporting and editorial 

opinions.129  The Audit Committee is also to oversee the SBC’s mandate to ensure 

that FOX does not do anything that would harm the Company’s reputation or that 

would otherwise bring FOX into disrepute.130  These Defendants violated their 

fiduciary duties to act in good faith to address the violations of the SBC that occurred 

when Fox News knowingly spread inaccurate information and poor quality content 

regarding a fabricated election fraud. 

127. Documents filed in the Dominion Lawsuit, for example, demonstrate 

that at least Board members Rupert, Lachlan, Dias, and Ryan were aware that FOX 

and Fox News were concerned that they were losing viewers and their ratings were 

suffering because of Fox News’ “early” prediction that Biden had won the vote in 

Arizona and that Fox News endorsed and reported false information that Dominion 

and Smartmatic had rigged the 2020 Presidential election in an effort to win back 

viewers and its market share.  In addition, Ryan confirmed that each FOX Board 

member attended in-person Board meetings from November 11-12, 2020 and did 

not deny that the topic of Donald Trump spreading baseless election conspiracy 

theories was discussed.  Despite the fact that numerous news sources – including 

 
129 See FOX SBC at 3. 
130 Id. at 23. 



53 

The Wall Street Journal controlled by Rupert’s News Corporation – and White 

House officials were reporting that the election fraud claims were nonsense, 

Defendants failed to take action to stop the false reporting in violation of their 

fiduciary duties.    

128. Defendants face a substantial likelihood of personal liability because 

they deliberately disregarded red flags of Fox News’ improper and inaccurate 

reporting of false facts to perpetuate a conspiracy that the 2020 Presidential election 

was rigged by Dominion and/or Smartmatic.  

129. As alleged herein and based on the duties imposed pursuant to the 

Company’s SBC and Corporate and Social Responsibility mandates, and Delaware 

law, the Defendants were aware of indicators and warnings that necessarily informed 

them of the false and defamatory statements and reports taking place within the 

Company.  

130.  Given the duties placed on the Board, to the extent any of the 

Defendants did not have actual knowledge of the intentional false and defamatory 

reporting taking place at Fox News – at the direction of FOX executives Rupert and 

Lachlan – such lack of knowledge could only be the product of willful disregard or 

recklessness that constitutes bad faith of their duties. 



54 

COUNT I 

BREACH OF FIDUCIARY DUTY AGAINST ALL 
DEFENDANTS IN THEIR CAPACITY AS 

DIRECTORS 
131. Plaintiff incorporates by reference and realleges each and every 

allegation set forth above, as though fully set forth herein. 

132. Defendants all owed and owe fiduciary duties to FOX.  By reason of 

their fiduciary relationships, Defendants specifically owed and owe FOX the highest 

obligation of good faith and loyalty in the administration of the affairs of FOX, 

including assuring that FOX complied with applicable laws and its own internal 

policies.  The Board also had specific fiduciary duties as defined by the Company’s 

corporate governance documents and principles that, had they been discharged in 

accordance with the Board’s obligations, would have prevented the misconduct and 

consequential harm to FOX alleged herein. 

133. Defendants willfully ignored their fiduciary obligations under the law, 

FOX’s internal corporate policies and mandates and ignored numerous sources of 

information confirming that Fox News was repeatedly endorsing and reporting false 

information that the 2020 Presidential election had been rigged by Dominion and/or 

Smartmatic in favor of Joe Biden.  Defendants failed to make a good faith effort to 

correct the problems or prevent numerous defamatory statements made by the 

Company. 



55 

134. Defendants consciously violated their corporate responsibilities by 

affirmatively and repeatedly declining to stop and prevent FOX and Fox News from 

publicly perpetuating a story of election fraud, even after receiving numerous 

indicators that Fox News was intentionally reporting misinformation of election 

fraud in an effort to rebuild its viewer base.  

135. Defendants, by their actions and by engaging in the wrongdoing 

described herein, abandoned, and abdicated their responsibilities and duties with 

regard to prudently managing the business of FOX in a manner consistent with the 

duties imposed upon them by law.  

136. By committing the misconduct alleged herein, Defendants breached 

their duties of due care, diligence and loyalty in the management and administration 

of FOX’s affairs and in the use and preservation of FOX’s assets. 

137. As a direct and proximate result of the Defendants’ conscious failure to 

perform their fiduciary obligations, FOX has sustained, or will sustain, significant 

damages, not only monetarily, but also to its corporate image and goodwill.  Such 

damage includes, among other things, a potential monetary judgment in excess of 

$4 billion against the Company as a result of the pending defamation lawsuits 

brought by Dominion and Smartmatic against FOX and/or Fox News, in addition to 

substantial litigation expenses resulting from defending those litigations.  



56 

138. As a result of the misconduct alleged herein, Defendants are liable to 

the Company. 

COUNT II 

BREACH OF FIDUCIARY DUTY AGAINST 
RUPERT AND LACHLAN IN THEIR CAPACITY 

AS OFFICERS 
139. Plaintiff incorporates by reference and realleges each and every 

allegation set forth above, as though fully set forth herein. 

140. Rupert and Lachlan are the two highest-raking officers of FOX and 

owed duties of care, good faith, and loyalty to the Company and its stockholders. 

141. Rupert and Lachlan breached their duty of care by exercising 

inadequate oversight over enterprise risk management.  

142. Rupert and Lachlan breached their duty of loyalty by willfully engaging 

in misconduct and violating internal Company policies and mandates by allowing 

Fox News to repeatedly endorse and report false information that the 2020 

Presidential election had been rigged by Dominion and/or Smartmatic in favor of 

Joe Biden.   

143. Rupert and Lachlan consciously violated their corporate 

responsibilities as officers of the Company by affirmatively and repeatedly declining 

to stop and prevent FOX and Fox News from publicly perpetuating a story of 

election fraud, even after receiving numerous indicators that Fox News was 



57 

intentionally reporting misinformation of election fraud in an effort to rebuild its 

viewer base.  

144. These breaches of fiduciary duty have harmed the Company by 

harming its reputation and good will and subjecting the Company to two defamation 

lawsuits that could result in significant damages, in addition to substantial litigation 

expenses resulting from defending those litigations.  

145. As a result of the misconduct alleged herein Lachlan is liable to the 

Company for his breaches of fiduciary duty. 

COUNT III 

BREACH OF FIDUCIARY DUTY AGAINST 
RUPERT IN HIS CAPACITY AS CONTROLLER 

146. Plaintiff incorporates by reference and realleges each and every 

allegation set forth above, as though fully set forth herein. 

147. Rupert is the controlling stockholder of FOX and, as such, owed and 

continues to owe Plaintiff and the Company the highest obligation of due care, 

loyalty and good faith.  

148. By reason of the foregoing, Rupert breached his fiduciary duties by 

abusing his control of the Company to allow Fox News to broadcast, perpetuate and 

endorse a false election fraud story in connection with the 2020 U.S. Presidential 

election in order to maintain the network’s ratings and viewers, who FOX knew were 

politically conservative and supported then-President Trump. 



58 

149. As a result of the misconduct alleged herein, Rupert is liable to the 

Company for the damages resulting directly and proximately from his breaches of 

fiduciary duty. 

PRAYER FOR RELIEF 

WHEREFORE, Plaintiff demands judgment as follows: 

A. Determining that this action is a proper derivative action maintainable 

under law and demand on the FOX Board is excused;  

B. Awarding against all Defendants and in favor of the Company the 

amount of damages sustained by the Company as a result of Defendants’ breaches 

of fiduciary duties; 

C. Awarding to FOX restitution from Defendants, and each of them, and 

ordering disgorgement of all profits, benefits and other compensation obtained by 

the Defendants; 

D. Directing FOX to take all necessary actions to reform and improve its 

corporate governance and internal procedures to comply with the Company’s 

existing governance obligations and all applicable laws and to protect the Company 

and its stockholders from a recurrence of the damaging events described herein;  

E. Awarding to Plaintiff the cost and disbursements of the action, 

including reasonable attorneys’ fees, accountants’ and experts’ fees, costs, and 

expenses; and 



59 

F. Granting such other and further relief as the Court deems just and 

proper. 

HEYMAN ENERIO  
GATTUSO & HIRZEL LLP 
 
/s/ Kurt M. Heyman    
Kurt M. Heyman (# 3054) 
Gillian L. Andrews (# 5719) 
300 Delaware Avenue, Suite 200 
Wilmington, DE 19801 
(302) 472-7300 
Attorneys for Plaintiff Robert Schwarz 

 
OF COUNSEL: 
 
GARDY & NOTIS, LLP 
James S. Notis 
Meagan A. Farmer 
150 East 52nd Street, 11th Floor 
New York, NY 10022 
(212) 905-0509 
 
Dated: April 11, 2023 


	A. FOX Knowingly Reported False Information that the 2020 Presidential Election Had Been Rigged in Favor of Biden to Maintain and Win Back Viewers
	B. FOX Board Members Were Aware of Fox News’ False Stolen Election Coverage and Potential Fall Out
	C. FOX and Fox News’ Coverage of the 2020 Presidential Election Resulted in Defamation Lawsuits Against the Company and/or Fox News
	D. FOX’s Directors and Officers are Charged with Protecting the Interests of the Corporation and its Stockholders
	(a) Exercise good faith to ensure that the affairs of the Company were conducted in an efficient, business-like manner so as to make it possible to provide the highest quality performance of their business;
	(b) Exercise good faith to ensure that the Company was operated in a diligent, honest and prudent manner and complied with all applicable federal and state laws, rules, regulations and requirements, and all contractual obligations, including acting on...
	(c) When put on notice of problems with the Company’s business practices and operations, exercise good faith in taking appropriate action to correct the misconduct and prevent its recurrence.
	1. Statement of Corporate Governance
	2. Standards of Business Conduct
	3. The Board’s Audit Committee is Responsible for Monitoring the Company’s Risk and Compliance
	4. The Nominating and Corporate Governance Committee Charter
	5. FOX’s 2022 Corporate Social Responsibility Report



